Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Program "Uczenie się przez całe życie"

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA

Program „Uczenie się przez całe życie” to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego. Ma na celu przyczynienie się do rozwoju społeczeństwa opartego na zaawansowanej wiedzy, charakteryzującego się trwałym rozwojem gospodarczym, z rosnącą liczbą miejsc pracy oraz większą spójnością społeczną. Program wspierać wymianę i współpracę pomiędzy instytucjami i systemami edukacji w UE.



SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU:

  • rozwijanie wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich;
  • pomaganie młodym ludziom w nabyciu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju osobistego;
  • zwiększenie ilości wyjazdów zagranicznych, w której uczestniczą uczniowie i kadra; nauczycielska z różnych państw członkowskich;
  • poprawa współpracy pomiędzy szkołami z różnych państw członkowskich;
  • zachęcanie do nauki nowożytnych języków obcych;
  • wzmacnianie jakości i wymiaru europejskiego kształcenia nauczycieli;

  • wspieranie poprawy metod dydaktycznych i wychowawczych.

STRUKTURA PROGRAMU

Program „Uczenie się przez całe życie” obejmuje cztery programy sektorowe Comenius, Leonardo da Vinci, Erasmus, Grundtvig.

COMENIUS

Koncentruje się na potrzebach związanych z nauczaniem i uczeniem się wszystkich osób zaangażowanych w wychowanie przedszkolne, edukacje szkolną na poziomie podstawowym i średnim oraz instytucji i organizacji oferujących takie formy edukacji.

Kto może uczestniczyć?

  • Uczniowie korzystający z edukacji do końca szkoły średniej;
  • Nauczyciele i inne kategorie personelu tych szkół;
  • Osoby i podmioty odpowiedzialne za organizację i realizację oświaty i edukację na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym;
  • Ośrodki badawcze i instytucje związane z kwestiami uczenia się przez całe życie
  • Szkoły wyższe
  • Podmioty oferujące usługi w zakresie doradztwa zawodowego, poradnictwa i informowania

Działania w programie Comenius:

  • Wyjazdy Indywidualne Uczniów

Akcja ta umożliwia uczniom szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na spędzenie od 3 do 10 miesięcy w zagranicznej szkole. W tym czasie uczniowie mieszkają u rodziny, która zgłosiła chęć udziału w programie. Udział w akcji rozwija trwała współpracę pomiędzy szkołami oraz wzmacnia europejski wymiar edukacji szkolnej. ( W 2012r. 2 uczniów z ZS Medycznych i Ogólnokształcących w Bielsku-Białej brało udział w 3-miesięcznej wymianie do Hiszpanii)

  • Partnerskie Projekty Szkół

Projekty partnerskie szkół to współpraca dwóch lub więcej szkół z różnych krajów UE w celu rozwijania wspólnych projektów oświatowych dla uczniów i ich nauczycieli.

o      Projekty wielostronne - Wielostronny Partnerski Projekt Szkół zakłada współpracę instytucji z przynajmniej trzech krajów. Jedna z uczestniczących instytucji musi pełnić rolę koordynatora.

Jest to najczęściej wybierana forma współpracy wśród bielskich szkół (w 2012r. zakończono 5 projektów, w 2013r. 5 jest realizowanych, a na 5 zostaną złożone wnioski o dofinansowanie).

     Projekty dwustronne - Zorientowane na doskonalenie znajomości języków obcych Dwustronne Partnerskie Projekty Szkół realizowane są przez dwie szkoły z dwóch różnych krajów uczestniczących w Programie. Ich celem jest promowanie nauki języków europejskich poprzez umożliwienie uczniom sprawdzenia w praktyce ich umiejętności językowych oraz zapoznanie się z językiem kraju partnerskiego.

W 2013r. ZS Gastronomicznych jako jedyna bielska szkoła złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach tego projektu.

  • Projekty partnerskie Cemenius Regio

Celem Comenius Regio jest wzmacnianie europejskiego wymiaru w edukacji poprzez promowanie współpracy między lokalnymi i regionalnymi władzami oświatowymi w Europie. Realizacja projektów pomaga lokalnym władzom oświatowym rozwiązywać problemy i poszerzać ofertę dotycząca edukacji szkolnej.

  • Asystentura Comeniusa

Akcja skierowana jest nie tylko do przyszłych pedagogów, lecz także do szkół i przedszkoli, które chciałyby przyjąć asystenta z zagranicy.

LEONARDO DA VINCI

Program wspiera działania w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego na europejskim rynku pracy oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Kto może uczestniczyć?

  • przedsiębiorstwa (zwłaszcza małe i średnie);
  • stowarzyszenia branżowe i związki pracodawców;
  • izby rzemieślnicze, izby przemysłowo-handlowe, szkoły wyższe;
  • szkoły zawodowe i techniczne wszystkich szczebli;
  • centra kształcenia praktycznego i ustawicznego;
  • instytucje i firmy szkoleniowe;
  • placówki doskonalenia nauczycieli;
  • instytuty badawcze i naukowe;
  • podmioty świadczące usługi doradztwa i poradnictwa zawodowego;
  • władze oświatowe, jednostki administracji publicznej; organizacje pozarządowe;

O dofinansowanie nie mogą ubiegać się indywidualni uczestnicy. Mogą oni skorzystać z dofinansowania jedynie za pośrednictwem instytucji realizującej projekt.

Działania w programie Leonardo da Vinci:

  • Projekty Mobilności:

Projekty mobilności polegają na organizowaniu wyjazdów zagranicznych dla uczniów, pracowników, absolwentów i bezrobotnych, a także szkoleniowców. Celem wyjazdów jest szkolenie i zdobywanie praktycznego doświadczenia zawodowego

  • Projekty Partnerskie

Projekty partnerskie umożliwiają organizacjom z różnych krajów współpracę dotyczącą kształcenia i szkolenia zawodowego. Ich głównym zamierzeniem jest ułatwienie partnerom wymiany doświadczeń i rozszerzania współpracy na poziomie europejskim.

  • Projekty Transferu Innowacji (ToI)

Projekty transferu innowacji to projekty współpracy wielostronnej polegające na przenoszeniu na nowy grunt innowacyjnych rozwiązań i produktów w celu podniesienia jakości kształcenia i szkolenia zawodowego.

ERASMUS

Program powstał jako program wymiany studentów. Główna idea pozostaje ta sama: rozwijanie międzynarodowej współpracy między uczelniami. 

GRUNDTVIG

Program dotyczy niezawodowej edukacji osób dorosłych i wspiera współpracę na poziomie europejskim w tym obszarze. 

W RAMACH KAŻDEGO Z CZTERECH PROGRAMÓW SEKTOROWYCH MOŻLIWE SĄ WIZYTY PRZYGOTOWAWCZE I SEMINARIA KONTAKTOWE

Akcja ta umożliwia nauczycielom, przedstawicielom samorządu terytorialnego i kuratoriów oświaty spotkanie się z partnerami z zagranicy w celu opracowania wspólnego projektu. 

Bielskie szkoły najczęściej biorą udział w Wizycie przygotowawczej w ramach programu Leonardo da Vinci i Comenius. Do tej pory zrealizowano 6 wizyt, w tym 2 w styczniu 2013.

KRAJE UCZESTNICZĄCE W PROGRAMIE UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE

  • 27 Państw członkowskich UE
  • Lichtenstein, Norwegia, Szwajcaria, Turcja, Chorwacja
  • terytoria zamorskie państw członkowskich UE

KTO JEST ODPOWIEDZIALNY ZA REALIZACJĘ PROGRAMU?

Komisja Europejska-odpowiedzialna za zapewnienie skutecznej realizacji programu;

Agencje Narodowe (NA)- odpowiedzialne za realizację działań i zarządzanie funduszami na poziomie krajowym.

CYKL TRWANIA PROJEKTU

1)      Składanie wniosków o dofinansowanie - wnioski składane do NA (każdy partner w projekcie składa ten sam wniosek o dofinansowanie do swojej NA –luty)

2)      Ocena wniosków –dokonywane przez ekspertów na podstawie ustalonych kryteriów (oceniany jest jedynie przez NA szkoły będącej koordynatorem projektu)

3)      Wyniki selekcji – następuje mniej więcej w połowie roku (czerwiec-lipiec) wnioskodawcy, którzy przeszli procedurę selekcji otrzymują od NA umowę o dofinansowanie. Umowa podaje wysokość przyznanego dofinansowania w EUR oraz określa przepisy finansowe. Wypłaty dokonywane są w ratach. Podpisanie umów następuje ok. miesiąca września. (każdy partner w projekcie podpisuje umowę ze swoją NA)

4)      Okres uprawnienia działań projektu – okres, w którym wydatki mogą być ponoszone i pokrywane z dofinansowania UE – zależy od trwania projektu;

5)      Bieżące monitorowanie projektu;

6)      Złożenie sprawozdania z postępów – w połowie okresu trwania projektu;

7)      Złożenie sprawozdania końcowego – płatność końcowa dokonywana jest tylko po pozytywnej ocenie raportu końcowego.