Program "Uczenie się przez całe życie"
- rozwijanie wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich;
- pomaganie młodym ludziom w nabyciu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju osobistego;
- zwiększenie ilości wyjazdów zagranicznych, w której uczestniczą uczniowie i kadra; nauczycielska z różnych państw członkowskich;
- poprawa współpracy pomiędzy szkołami z różnych państw członkowskich;
- zachęcanie do nauki nowożytnych języków obcych;
- wzmacnianie jakości i wymiaru europejskiego kształcenia nauczycieli;
- wspieranie poprawy metod dydaktycznych i wychowawczych.
STRUKTURA PROGRAMU
Program „Uczenie się przez całe życie” obejmuje cztery programy sektorowe Comenius, Leonardo da Vinci, Erasmus, Grundtvig.
COMENIUS
Koncentruje się na potrzebach związanych z nauczaniem i uczeniem się wszystkich osób zaangażowanych w wychowanie przedszkolne, edukacje szkolną na poziomie podstawowym i średnim oraz instytucji i organizacji oferujących takie formy edukacji.
Kto może uczestniczyć?
- Uczniowie korzystający z edukacji do końca szkoły średniej;
- Nauczyciele i inne kategorie personelu tych szkół;
- Osoby i podmioty odpowiedzialne za organizację i realizację oświaty i edukację na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym;
- Ośrodki badawcze i instytucje związane z kwestiami uczenia się przez całe życie
- Szkoły wyższe
- Podmioty oferujące usługi w zakresie doradztwa zawodowego, poradnictwa i informowania
Działania w programie Comenius:
- Wyjazdy Indywidualne Uczniów
Akcja ta umożliwia uczniom szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na spędzenie od 3 do 10 miesięcy w zagranicznej szkole. W tym czasie uczniowie mieszkają u rodziny, która zgłosiła chęć udziału w programie. Udział w akcji rozwija trwała współpracę pomiędzy szkołami oraz wzmacnia europejski wymiar edukacji szkolnej. ( W 2012r. 2 uczniów z ZS Medycznych i Ogólnokształcących w Bielsku-Białej brało udział w 3-miesięcznej wymianie do Hiszpanii)
- Partnerskie Projekty Szkół
Projekty partnerskie szkół to współpraca dwóch lub więcej szkół z różnych krajów UE w celu rozwijania wspólnych projektów oświatowych dla uczniów i ich nauczycieli.
o Projekty wielostronne - Wielostronny Partnerski Projekt Szkół zakłada współpracę instytucji z przynajmniej trzech krajów. Jedna z uczestniczących instytucji musi pełnić rolę koordynatora.
Jest to najczęściej wybierana forma współpracy wśród bielskich szkół (w 2012r. zakończono 5 projektów, w 2013r. 5 jest realizowanych, a na 5 zostaną złożone wnioski o dofinansowanie).
o Projekty dwustronne - Zorientowane na doskonalenie znajomości języków obcych Dwustronne Partnerskie Projekty Szkół realizowane są przez dwie szkoły z dwóch różnych krajów uczestniczących w Programie. Ich celem jest promowanie nauki języków europejskich poprzez umożliwienie uczniom sprawdzenia w praktyce ich umiejętności językowych oraz zapoznanie się z językiem kraju partnerskiego.
W 2013r. ZS Gastronomicznych jako jedyna bielska szkoła złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach tego projektu.
- Projekty partnerskie Cemenius Regio
Celem Comenius Regio jest wzmacnianie europejskiego wymiaru w edukacji poprzez promowanie współpracy między lokalnymi i regionalnymi władzami oświatowymi w Europie. Realizacja projektów pomaga lokalnym władzom oświatowym rozwiązywać problemy i poszerzać ofertę dotycząca edukacji szkolnej.
- Asystentura Comeniusa
Akcja skierowana jest nie tylko do przyszłych pedagogów, lecz także do szkół i przedszkoli, które chciałyby przyjąć asystenta z zagranicy.
LEONARDO DA VINCI
Program wspiera działania w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego na europejskim rynku pracy oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Kto może uczestniczyć?
- przedsiębiorstwa (zwłaszcza małe i średnie);
- stowarzyszenia branżowe i związki pracodawców;
- izby rzemieślnicze, izby przemysłowo-handlowe, szkoły wyższe;
- szkoły zawodowe i techniczne wszystkich szczebli;
- centra kształcenia praktycznego i ustawicznego;
- instytucje i firmy szkoleniowe;
- placówki doskonalenia nauczycieli;
- instytuty badawcze i naukowe;
- podmioty świadczące usługi doradztwa i poradnictwa zawodowego;
- władze oświatowe, jednostki administracji publicznej; organizacje pozarządowe;
O dofinansowanie nie mogą ubiegać się indywidualni uczestnicy. Mogą oni skorzystać z dofinansowania jedynie za pośrednictwem instytucji realizującej projekt.
Działania w programie Leonardo da Vinci:
- Projekty Mobilności:
Projekty mobilności polegają na organizowaniu wyjazdów zagranicznych dla uczniów, pracowników, absolwentów i bezrobotnych, a także szkoleniowców. Celem wyjazdów jest szkolenie i zdobywanie praktycznego doświadczenia zawodowego
- Projekty Partnerskie
Projekty partnerskie umożliwiają organizacjom z różnych krajów współpracę dotyczącą kształcenia i szkolenia zawodowego. Ich głównym zamierzeniem jest ułatwienie partnerom wymiany doświadczeń i rozszerzania współpracy na poziomie europejskim.
- Projekty Transferu Innowacji (ToI)
Projekty transferu innowacji to projekty współpracy wielostronnej polegające na przenoszeniu na nowy grunt innowacyjnych rozwiązań i produktów w celu podniesienia jakości kształcenia i szkolenia zawodowego.
ERASMUS
Program powstał jako program wymiany studentów. Główna idea pozostaje ta sama: rozwijanie międzynarodowej współpracy między uczelniami.
GRUNDTVIG
Program dotyczy niezawodowej edukacji osób dorosłych i wspiera współpracę na poziomie europejskim w tym obszarze.
W RAMACH KAŻDEGO Z CZTERECH PROGRAMÓW SEKTOROWYCH MOŻLIWE SĄ WIZYTY PRZYGOTOWAWCZE I SEMINARIA KONTAKTOWE
Akcja ta umożliwia nauczycielom, przedstawicielom samorządu terytorialnego i kuratoriów oświaty spotkanie się z partnerami z zagranicy w celu opracowania wspólnego projektu.
Bielskie szkoły najczęściej biorą udział w Wizycie przygotowawczej w ramach programu Leonardo da Vinci i Comenius. Do tej pory zrealizowano 6 wizyt, w tym 2 w styczniu 2013.
KRAJE UCZESTNICZĄCE W PROGRAMIE UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE
- 27 Państw członkowskich UE
- Lichtenstein, Norwegia, Szwajcaria, Turcja, Chorwacja
- terytoria zamorskie państw członkowskich UE
KTO JEST ODPOWIEDZIALNY ZA REALIZACJĘ PROGRAMU?
Komisja Europejska-odpowiedzialna za zapewnienie skutecznej realizacji programu;
Agencje Narodowe (NA)- odpowiedzialne za realizację działań i zarządzanie funduszami na poziomie krajowym.
CYKL TRWANIA PROJEKTU
1) Składanie wniosków o dofinansowanie - wnioski składane do NA (każdy partner w projekcie składa ten sam wniosek o dofinansowanie do swojej NA –luty)
2) Ocena wniosków –dokonywane przez ekspertów na podstawie ustalonych kryteriów (oceniany jest jedynie przez NA szkoły będącej koordynatorem projektu)
3) Wyniki selekcji – następuje mniej więcej w połowie roku (czerwiec-lipiec) wnioskodawcy, którzy przeszli procedurę selekcji otrzymują od NA umowę o dofinansowanie. Umowa podaje wysokość przyznanego dofinansowania w EUR oraz określa przepisy finansowe. Wypłaty dokonywane są w ratach. Podpisanie umów następuje ok. miesiąca września. (każdy partner w projekcie podpisuje umowę ze swoją NA)
4) Okres uprawnienia działań projektu – okres, w którym wydatki mogą być ponoszone i pokrywane z dofinansowania UE – zależy od trwania projektu;
5) Bieżące monitorowanie projektu;
6) Złożenie sprawozdania z postępów – w połowie okresu trwania projektu;
7) Złożenie sprawozdania końcowego – płatność końcowa dokonywana jest tylko po pozytywnej ocenie raportu końcowego.